14-09-11

Taakverdeling bij brand

Bij een brand in de VS komen er gelijk al wat voertuigen ter plaatsen, we spreken al snel over zo'n 7 eenheden. In sommige steden loopt dit zelfs op tot 10 voertuigen voor een gewone, doodsimpele woningbrand. Nu, je moet weten dat hun geografie ook wel wat anders is, de posten zijn ook anders ingeplant, hun bouwconstructie is niet eigen aan die van ons hier in Europa,...

Elke eenheid heeft zo zijn vaste taak op een brand, en daar wordt niet snel van afgeweken. Iedereen is getraind om eender welke functie uit te oefenen en dat maakt de operaties veelal perfect en ordelijk te verlopen.

Op dit moment hebben we nog geen exact zicht op de uitruk welke ze in Palm Beach County gebruiken voor een gewone huisbrand, maar laat ons stellen dat het zowat gelijk loopt als een gemiddelde branduitruk in de VS, zijnde 3 autopompen, een autoladder en een officier. Meestal staat daar nog wel een brandziekenwagen bij, en soms komen er ook nog andere eenheden zoals een materiaalwagen, een extra autopomp of ladderwagen,....bij.

 

We komen er binnen enkele weken nog wel uitgebreider op terug maar toch willen we jullie nu alvast een kleine voorstelling doen.

3 autopompen, laat ons bij de eerste beginnen. 

De "first in" of "first due", zoals ze deze soms nog wel eens durven noemen, zal de aanval op zich nemen. Deze autopomp zal een snelle verkenning langs buiten uitvoeren, zal een "size up" maken, een tactiek bepalen en een lijn trekken voor de blussing. 

In principe zal deze ploeg zich enkel en alleen bezig houden met blussing en niet echt met redding doch zullen zij  wel het slachtoffer evacueren indien zij deze tijdens de blussing tegenkomen. 

Een autopomp in de VS werkt doorgaans met 4 manschappen, zijnde een chauffeur (Engineer), 2 brandweermannen (Firefighters) en een ploegoverste. Deze ploegoverste, de company officer, heeft meestal de rang van Lieutenant of Captain, wat bij ons zowat gelijk staat aan Sergeant en Adjudant. 

 

 

FIRE_ATTACK (933 x 1249).jpg

 

 

De tweede autopomp ter plaatse zal instaan voor de voeding. Concreet wil dit zeggen dat zij de toevoerleiding van de hydrant naar de eerste autopomp zullen leggen. De manieren van voeding zijn ook weeral verschillend van die van ons. Zo zal een autopomp halt houden bij een hydrant, en dat kan gemakkelijk op 100 m van de brand zijn. Een brandweerman zal uitstappen en zal van het dak, achteraan de wagen, een slang nemen om aan de hydrant te koppelen. Ondertussen zal de autopomp tot aan de brand rijden en kan de slang zich verder ontrollen. Eens de voeding verzekerd is, zal de ploeg instaan voor "exposure protection". Zo zullen ze bijvoorbeeld verschillende bluslijnen leggen om nabijgelegen panden te beschermen van hittestraling of overslag. Zij kunnen eventueel ook meerdere aanvalsleidingen leggen naar de brand toe.

 

 

dyn010_original_607_406_pjpeg_2531150_2f52d1d860e5e4edfa46b259843efa9b.jpg

 

 

De derde autopomp ter plaatse zal meestal de RIT of Fast op zich nemen. Twee verschillende termen, maar met dezelfde en veruit belangrijkste taak. RIT staat voor Rapid Intervention Team en FAST staat voor Firefighter Aid and Support Team.

Deze company staat in voor de reddingsopdracht voor brandweermannen in nood, dat en echt niets anders! Die mannen komen toe, doen een buitenverkenning en volgen verder de operaties op via de LvO. Enkel in geval van een brandweerman in nood zal dit voltallige team in actie komen.

 

 

dyn010_original_511_384_pjpeg_2531150_da9e8e8fc050541746700b045dbe38f7.jpg

 

 

En ja, ook op een brand is een officier soms nodig. Je zal echter wel snel zien dat de officieren in de VS totaal anders werken op een brand dan de officieren in België. Soms worden zij bijgestaan door de Chiefs Aid, welke dan meestel ook hun chauffeur is. De Battalion Chief staat in voor de algemene leiding van de interventie.

 

 

 

P1090947 (844 x 633).jpg

 

 

We hebben de drie autompen al gehad, alsook de Chief. Nu rest ons enkel de ladderwagen nog.

De "truckies" zijn de echte mannen! Deze ploeg van 4 à 5 man, met een Captain aan de leiding, zijn doorwinterde brandweermannen. Hun voornaamste taken bestaan uit SAR en ventilatie. Ook in deze ploeg heeft elk lid zijn taak en zo zullen er bij aankomst direct enkele brandweermannen het dak op gaan om een gat te maken voor ventilatie. De andere leden zullen dan woning betreden, op zoek naar het slachtoffer om deze te redden.

 

 

 

P1090795 (844 x 633).jpg

 

 

20:10 Gepost door Paul Vanlook | Commentaren (0) | |  Facebook | Permalink |

De commentaren zijn gesloten.