18-09-11

Voorstelling Danny Depauw

 

 

fireboys.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

Even voorstellen : Danny Depauw , ik woon te  Gavere, ben getrouwd en ik heb twee kinderen(dochter & zoon)

depauw danny2.jpg

Ik ben brandweerman sedert 1980 in het korps van Gavere en heb ondertussen de graad van korporaal . Brandweerman zijn zit een beetje in de familie, want ook mijn twee broers zijn lid van ons korps. Sinds een tweetal jaar is ook mijn zoon lid van ons brandweerkorps.

 

IMG_0315.jpg

I can handle 2 brooms

  danny.JPG  danny2.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

duik1.JPG

 

Naast het gewone brandweerwerk ben ik ook lid van ons duikteam, waar ik samen met de groep assistenten zorg voor de nodige omkadering van onze duikers.

                       

duik2.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P7230075{001}.jpg

Na jarenlang te hebben deelgenomen aan de brandweerwedstrijden, vind je nu op het speelveld als jurilid.

volvo.jpg

 

Ik werk in Volvo cars Gent sinds 1982 en heb daar de functie van beroepsbrandweerman bij de bedrijfsbrandweer van Volvo

Ik werk er op de afdeling veiligheid en brandveiligheid (o.a. samen met mijn broer)

 

Mijn Hobby’s zijn

 in de eerste plaats  brandweer en ook actief in de plaatselijke scouts groep Devleermuis

 

vleermuislogo_2.gif

fod1.JPG   fod2.JPG

 

fod3.JPG

 

 

depauw danny.jpg

 

Hello, My name is Danny Depauw and I live in Gavere. I joined the local Volunteer Fire department in 1980.

It kind of runs in our blood, since my 2 other brothers and my son are also member of the same Firestation.

logobrandweer.gif

ch9.jpg

I'm also a member of the dive team, where a group of dive assistants takes care of the divers during operations.

As a proffesional , I'm employed at the Volvo Car's assembly plant in Ghent, where I work as a profesional firefighter in the safety division.

My hobby's are mainly firefighting related but I still go out with the scoutgroup during their summercamp.

Building up the campplace and cooking for the group keeps me busy a few weeks a year.

18:35 Gepost door Paul Vanlook | Commentaren (1) | |  Facebook | Permalink |

De staat Florida

Nog een dikke twee weken en we zitten daar, hoog tijd dus om onze gaststaat eens voor te stellen...

Florida, oftwel Sunshine State, ligt in het uiterste Zuidoosten van de VS. Het is zo’n 170 305 km² groot en de telling van 2010 gaf ongeveer 19 miljoen inwoners weer.

De buurstaten zijn Alabama en Georgia, in het Westen ligt Florida aan de Golf van Mexico en in het Oosten aan de Atlantische Oceaan.

Jacksonville is de grootste stad maar Tallahassee is de hoodstad. Hier zwaat de Republikein Rick Scott er de plak als Gouverneur.

 

 fl_flag_big.jpg

 

vlag en seal

fl_seal.png 

De staat is vlak, de stranden zijn wit en het water helderblauw. Dankzij de hoge vochtigheidsgraad is de natuur er zeer mooi en de flora zeer groen.

In het Zuiden van het vasteland vinden we ondermeer de veen- en moerasgebieden weer, beter bekend als de Everglades. Overal in Florida, maar zeker hier,vinden we tal van speciale dieren terug zoals de alligator, de lamantijn, de zwarte beer, de poema, pelikanen, reigers, schildpadden, slangen,...

Nog iets lager, weg van het vasteland, zijn de Florida Keys de scheiding tussen de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico. Van deze ong. 1700 eilandjes zijn er maar zo’n 50 van bewoond.

De Florida Keys zijn met elkaar verbonden door tientallen bruggen, en dit van ergens ten Zuiden van Miami tot het laatste eilandje, Key West. Key West zelf ligt maar op een 150 km van Cuba af.

  

mflorida.gif

 

Oorspronkelijk vormde Florida het hele gebied van de Straat van Florida tot aan de Chesepeakebaai. Het werd in 1513 ondekt door Juan Ponce de Léon. Nadien kwamen Narvàez, De Soto en nog vele anderen naar hier. De eerste definitieve vestiging kwam er in 1565 in Saint Augustine wanneer Pedro Menendez de Avilés de Franse kolonie onder leiding van Ribault en Laudonnière geheel uitmoordde. In 1586 landde Francis Drake dan week in Florida en verwoestte Saint Augustine. In 1607 vestigden de Engelsen zich in Virginia, waardoor Florida beperkt werd tot alleen het Zuidelijke deel van de Oostkust. De Engelsen trokken steeds verder naar het Zuiden en daardoor werd de Spaanse positie in Florida onhoudbaar. In 1763 werd het gebied afgestaan aan Engeland, in 1783 dan weer aan de Spanjaarden.

In 1818 trok Andrew Jackson Florida binnen en da Spanjaarden trokken daardoor in 1821 officieel weg. Het gebied was nu Amerikaans grondgebied en de plotsen en talrijke aanwezigheid van blanken betekende een conflict met de Indianen, wat leidde tot de langdurige Seminole War. Op 3 maart 1845 trad Florida dan als 27ste staat toe tot de Unie.

Na de Amerikaanse Burgeroorlog, waarin Florida aan de zijde van het Zuiden stond, ontwikkelde de staat zich vrij snel tot een voorspoedig gebied, dat evenals de andere Zuidelijke staten op politiek terrein steeds democratisch was. Het was pas na de Tweede Wereldoorlog dat de republikeinen steeds meer terrein wonnen. In 1966 werd er voor de eerste keer een republikeinse Gouverneur benoemd.

 

 

florida-beaches.jpg

 

 

florida.jpg

 

Er zijn tal van bezienswaardigheden in Florida. Deze gaan van het Noordelijk gebied via de Westkust naar de Everglades in het Zuiden. Aan de Oostkust hebben we dan weer Daytona Beach, Orlando met de vele amusementsparken, het Kennedy Space Center op Cape Canaveral, Miami,...

 

 

 

15:04 Gepost door Paul Vanlook | Commentaren (0) | |  Facebook | Permalink |

15-09-11

Belgian Fire Services vs. US Fire Services

Er zijn tal van grote verschillen tussen de Amerikaanse en Belgische brandweerdiensten. Men mag wel zeggen dat de Amerikaanse hulpdiensten op bepaalde gebieden verder staan dan wij hier in België, vandaar ook deze stage. De stages worden georganiseerd speciaal om "te leren". Om te kijken hoe de Amerikaanse collega's werken en hoe zij de zaken aanpakken. Dankzij verschillende werkbezoeken, opleidingen, oefeningen en de eigenlijke "ride alongs" krijgen we een perfect beeld van hoe zij de oproepen aannemen en afhandelen.

Tijd is hier een zeer belangrijke factor en daar zit een hemelsbreed verschil met België. In België zijn de brandweerdiensten voorlopig nog afhankelijk van Gemeente- en/of Stadsbesturen, in Amerika is dat grotendeels ook wel zo, alhoewel er hier en daar korpsen zijn die totaal onafhankelijk zijn, die eigenlijk als een bedrijf gerund worden en welke vrijwel niets te maken hebben met lokale overheden.

In Belgische gemeenten of steden vinden we meestal 1 brandweerkazerne terug om het ganse gebied te beschermen, daar staat dan al het materieel om de oproepen te beantwoorden en hulp te bieden, met soms wel eens lange aanrijtijden tot gevolg. Enkel in heel grote gebieden of steden kan je meerdere brandweerposten terugvinden, maar dan nog in vele mindere mate dan in de States. Om een klein voorbeeld te geven, Brandweer Brussel heeft 8 posten. Als je de stad Brussel nu eens in Amerika zou planten zullen er ongetwijfeld meer kazernes te vinden zijn, op z'n minst 20 stuks. Op die manier maak je de uitrukgebieden van de posten kleiner en kunnen de eenheden dus ook veel sneller ergens ter plaatse komen om hulp te bieden, ze rekenen hierbij op een responstijd van maximum 4 tot 8 minuten.

De kazernes hebben er 1, 2 of soms eens 3 wagens staan, meestal is dat een autopomp in elke kazerne, aangevuld met een ladderwagen, een materiaalwagen, een ziekenwagen, een tankwagen of een eenheid voor speciale interventies. Bij een oproep komen er dus ook verschillende eenheden (verschillende kazernes) ter plaatse. Er is een incident en alle dichtstbijzijnde ploegen van rondom het incident worden daarvoor gedispatched. Op die manier kan je dus adequate hulp bieden aan de bevolking in een zo kortst mogelijke tijd.

 

 

dyn008_original_400_300_pjpeg__20979da294bf93fde559a26373b91eb3.jpg

dyn008_original_400_300_pjpeg__6fd07ed65092671345f6c8565f11f03c.jpg

dyn008_original_456_436_pjpeg__173bddfe5d029a58328a5213dba28c6b.jpg

 

 

There're numerous differences between American and Belgian fire departments and in most cases, we may say that American emergency services are more and better organized in emergency care. That's the reason why we organize such training programs. We learn a lot of things that we can take over in our departments at home. Due to several working visits, classes, exercises and the actual ride alongs, we get a very good idea of how our American colleagues handdle emergency calls and take care of buisness.

Time is a gigantic factor in emergency care and that's one of the big differences between our departments.

 In Belgium, there's mostly just one firehouse for the whole city or even for several surrounding cities. All the rigs and equipment are stored in that one station and firefighters will respond to incidents out of that one station. Sometimes it takes some time to arrive due to the many kilometres we've to make. Let's take Brussels for example, the biggest department of Belgium. It has 8 stations over the whole city. If we put Brussels in the States, there're at least 20 stations. Response areas will be a lot smaller and the response time drops to maximum 4 to 8 minutes.

In the US, most stations have 1, 2 or sometimes 3 rigs. Mostly an engine, the others are ladder trucks, rescue's, ambulances, tenders, SpecOps units,.... When an incident gets toned out, companies will respond out of any direction. That's the only way to deliver the best possible help to the citizens.

 

 

 

23:10 Gepost door Paul Vanlook | Commentaren (0) | |  Facebook | Permalink |

14-09-11

Taakverdeling bij brand

Bij een brand in de VS komen er gelijk al wat voertuigen ter plaatsen, we spreken al snel over zo'n 7 eenheden. In sommige steden loopt dit zelfs op tot 10 voertuigen voor een gewone, doodsimpele woningbrand. Nu, je moet weten dat hun geografie ook wel wat anders is, de posten zijn ook anders ingeplant, hun bouwconstructie is niet eigen aan die van ons hier in Europa,...

Elke eenheid heeft zo zijn vaste taak op een brand, en daar wordt niet snel van afgeweken. Iedereen is getraind om eender welke functie uit te oefenen en dat maakt de operaties veelal perfect en ordelijk te verlopen.

Op dit moment hebben we nog geen exact zicht op de uitruk welke ze in Palm Beach County gebruiken voor een gewone huisbrand, maar laat ons stellen dat het zowat gelijk loopt als een gemiddelde branduitruk in de VS, zijnde 3 autopompen, een autoladder en een officier. Meestal staat daar nog wel een brandziekenwagen bij, en soms komen er ook nog andere eenheden zoals een materiaalwagen, een extra autopomp of ladderwagen,....bij.

 

We komen er binnen enkele weken nog wel uitgebreider op terug maar toch willen we jullie nu alvast een kleine voorstelling doen.

3 autopompen, laat ons bij de eerste beginnen. 

De "first in" of "first due", zoals ze deze soms nog wel eens durven noemen, zal de aanval op zich nemen. Deze autopomp zal een snelle verkenning langs buiten uitvoeren, zal een "size up" maken, een tactiek bepalen en een lijn trekken voor de blussing. 

In principe zal deze ploeg zich enkel en alleen bezig houden met blussing en niet echt met redding doch zullen zij  wel het slachtoffer evacueren indien zij deze tijdens de blussing tegenkomen. 

Een autopomp in de VS werkt doorgaans met 4 manschappen, zijnde een chauffeur (Engineer), 2 brandweermannen (Firefighters) en een ploegoverste. Deze ploegoverste, de company officer, heeft meestal de rang van Lieutenant of Captain, wat bij ons zowat gelijk staat aan Sergeant en Adjudant. 

 

 

FIRE_ATTACK (933 x 1249).jpg

 

 

De tweede autopomp ter plaatse zal instaan voor de voeding. Concreet wil dit zeggen dat zij de toevoerleiding van de hydrant naar de eerste autopomp zullen leggen. De manieren van voeding zijn ook weeral verschillend van die van ons. Zo zal een autopomp halt houden bij een hydrant, en dat kan gemakkelijk op 100 m van de brand zijn. Een brandweerman zal uitstappen en zal van het dak, achteraan de wagen, een slang nemen om aan de hydrant te koppelen. Ondertussen zal de autopomp tot aan de brand rijden en kan de slang zich verder ontrollen. Eens de voeding verzekerd is, zal de ploeg instaan voor "exposure protection". Zo zullen ze bijvoorbeeld verschillende bluslijnen leggen om nabijgelegen panden te beschermen van hittestraling of overslag. Zij kunnen eventueel ook meerdere aanvalsleidingen leggen naar de brand toe.

 

 

dyn010_original_607_406_pjpeg_2531150_2f52d1d860e5e4edfa46b259843efa9b.jpg

 

 

De derde autopomp ter plaatse zal meestal de RIT of Fast op zich nemen. Twee verschillende termen, maar met dezelfde en veruit belangrijkste taak. RIT staat voor Rapid Intervention Team en FAST staat voor Firefighter Aid and Support Team.

Deze company staat in voor de reddingsopdracht voor brandweermannen in nood, dat en echt niets anders! Die mannen komen toe, doen een buitenverkenning en volgen verder de operaties op via de LvO. Enkel in geval van een brandweerman in nood zal dit voltallige team in actie komen.

 

 

dyn010_original_511_384_pjpeg_2531150_da9e8e8fc050541746700b045dbe38f7.jpg

 

 

En ja, ook op een brand is een officier soms nodig. Je zal echter wel snel zien dat de officieren in de VS totaal anders werken op een brand dan de officieren in België. Soms worden zij bijgestaan door de Chiefs Aid, welke dan meestel ook hun chauffeur is. De Battalion Chief staat in voor de algemene leiding van de interventie.

 

 

 

P1090947 (844 x 633).jpg

 

 

We hebben de drie autompen al gehad, alsook de Chief. Nu rest ons enkel de ladderwagen nog.

De "truckies" zijn de echte mannen! Deze ploeg van 4 à 5 man, met een Captain aan de leiding, zijn doorwinterde brandweermannen. Hun voornaamste taken bestaan uit SAR en ventilatie. Ook in deze ploeg heeft elk lid zijn taak en zo zullen er bij aankomst direct enkele brandweermannen het dak op gaan om een gat te maken voor ventilatie. De andere leden zullen dan woning betreden, op zoek naar het slachtoffer om deze te redden.

 

 

 

P1090795 (844 x 633).jpg

 

 

20:10 Gepost door Paul Vanlook | Commentaren (0) | |  Facebook | Permalink |

12-09-11

Voorstellen Yves de Keyser

Ik ben Yves De Keyser, geboren op 2/2/1986, woon in Rillaar, dit is deelgemeente van de stad Aarschot.

 

Yves.jpg

 Ik ben sinds april 2007 lid van het brandweerkorps  van Aarschot.

( http://www.aarschot.be/leven-welzijn/veiligheid-en-preven...)

Yves 2.jpg

Ons korps is een vrijwilligersdienst met een 50 tal vrijwilligers, een beroeps kapitein- dienstchef en een beroeps adjudant.

Yves 3.jpg

 Als hoofdberoep ben ik calltaker bij de 112-centrale van Vlaams-Brabant, te Leuven.

Het beantwoorden van noodoproepen en uitsturen van medische- en brandweerhulp behoren tot onze taken.

 

 

 

I'm Yves De Keyser, born on 2/2/1986, living in Rillaar, this is part of the city of Aarschot.

 

Since april 2007, I am a member of the fire brigade of Aarschot. (http://www.aarschot.be/leven-welzijn/veiligheid-en-preven...)

 

Our department is a service with 50 volunteer fire-fighters, a professional fire chief and a professional Captain.

 

I am calltaker as my proffesional occupation in the 112 (911)-Centre of Flemish Brabant province in Leuven. Answering emergency calls and sending out medical-aid and fire belongs to our task.

 

 

 

17:50 Gepost door Eric | Commentaren (0) | |  Facebook | Permalink |

Voorstellen Carl Verstrepen

Tijd om de volgende begeleider van deze stagereis voor te stellen...Carl Verstrepen.

 carl.jpg

 Carl is sinds 2004 bestuurslid van de Fire Observers, na zijn eerste stage en prachtige kennismaking met de VS, tijdens de stage in San Diego, CA.  

carl 2.jpg

Sinds dan organiseert hij, samen met zijn collega-bestuursleden, jaarlijks stages en begeleidde hij zo Reno ’05, Jacksonville ’05, Tualatin Vally ’06, Mobile ’07, Charleston ’07, Houston ’08, Oklahoma City ’09, Nashville ’10 en New Orleans ’11.

Daarnaast heeft hi ook al enkele privé-Amerikareizen achter de kiezen.

Nu staat hij weer voor een nieuw avontuur en zal hij, samen met Paul en Eric, trachten om een overgetelijke stage aan te bieden in Palm Beach County, FL.  

carl 3.jpg

 

Carl is 32 jaar en woonachtig in Lennik, samen met zijn lieve vriendin Nathalie.  

wapen lennik.jpg 

 lennik.jpg

 Hij is sinds 1996 vrijwilliger bij de brandweerdienst van Lennik. Naast de gewone brandweertaken, rukt hij ook uit met de ziekenwagen en bedient hij de seinkamer.  

carl 5.jpg

 Carl is warkzaam bij de brandweer van Brussel, op het Hulpcentrum 100 aan de helihaven.  

carl 6.jpg

 

Als hij geen wacht loopt in één van de twee kazernes, houdt hij zich vooral bezig met de planning van brandweerstages, de organisatie van eigen reizen, instructie, gaat hij regelmatig zeilen, werkt hij aan verschillende projecten binnen het brandweergebied én hij heeft een grote interesse in de helikopterluchtvaart.

 Carl informeert nog graag het volk via zijn eigen blog. Dagelijke updates over het leven van een brandweerman, verslagen, verhaaltjes en een hoop foto’s kan je vinden op http://charlie-farstripes-blog.skynetblogs.be .

 En in ’t Engels....

 Carl Verstrepen will be one off the organizers of this program.

He’s a boardmember since 2004, after his first and awesome time in the US during the San Diego program.

Later, Carl organized and accompanied following programs: Reno ’05, Jacksonville ’05, Tualatin Valley ’06, Mobile ’07, Charleston ’07, Houston ’08, Oklahoma City ’09, Nashville ’10 and New Orleans ’11. Besides all these, he can add some private Americatrips to the list as well.

Carl is 32 years old and he lives in Lennik with his girlfriend Nathalie.

In 1996, Carl joined the Lennik Fire Department as a firefighter. He also works for the Brussels Fire Department as an Emergency Dispatcher.

He likes to fill up his spare time with the organization/planning of programs just like these, travelling, sailing,… He’s into some fire department related projects, training,…and he has a huge interest in helicopter aviation.

Carl has his own weblog. Go check out http://charlie-farstripes-blog.skynetblogs.be and find daily updates with reports, stories and pictures of the life of this fireman.

17:40 Gepost door Eric | Commentaren (1) | |  Facebook | Permalink |